Masterclasses

V.E.R.S. ontwikkeld en geeft (online) masterclasses vanuit expertise en ervaringsdeskundigheid. Het vaste aanbod van V.E.R.S.:

1. Startpositie en ontwikkeling jonge vluchtelingen in het onderwijs

In een interactieve sessie neemt Tess je in vogelvlucht mee door haar ervaringen als docent op het ISK VMBO onderwijs in Rotterdam. Er worden verbanden gelegd tussen sociologische (macro) processen en de startpositie en ontwikkeling van jonge vluchtelingen op school. Dit geeft professionals een compleet beeld van de extra uitdagingen die jonge vluchtelingen met zich meedragen, hoe en waarom leerlingen zich op bepaalde wijze ontwikkelen en leert professionals sensitief te zijn voor onderliggende processen. Deze bewustwording is essentieel om kansengelijkheid in het onderwijs te bevorderen. Het vormt de basis bij het vinden van juiste manieren van begeleiden en beoordelen van leerlingen.

2. Inclusieve interculturele communicatie 

Tijdens deze interactieve masterclass in samenwerking met socioloog Jeffrey Klavert staat naast elementaire kennis over cultuur en communicatie, vooral bewustwording centraal. Bewustwording van hoe jijzelf cultureel gevormd bent en hoe dit kan verschillen van anderen. Iemands culturele vorming heeft grote invloed op de manier waarop men zich uit. Inzicht in elkaars culturele vorming (de bril waardoor iemand kijkt) staat aan de basis van gelijkwaardig en effectief communiceren, zowel in werk- als privé relaties. Deze masterclass onderscheidt zich van andere trainingen door zich te richten op mindset, socialisatie en (zelf)reflectie in plaats van enkel op algemene vaardigheden en kennis van specifieke culturen. Binnen deze masterclass wordt gebruik gemaakt van de V.E.R.S. interventie ‘De Bril’, een interactieve tool om het gesprek met elkaar aan te gaan.

 

Op aanvraag ontwikkeld V.E.R.S. ook masterclasses over andere grootstedelijke onderwerpen, lees meer hierover onder ‘Onderwijs en content ontwikkeling op maat’.